شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

فضای سبز حیاط

طراحی سایت و تولید نرم افزارهای تحت وب

فضای سبز حیاط

۴۲۰ بازديد

اصول طراحی فضای سبز حیاط

 

حیاط یکی از آن قسمت‌های خانه است که فقط و فقط با یک طراحی زیبا به دل می‌نشیند؛ این قسمت از خانه، همیشه با مجموعه‌ای از گل‌ها و گیاهان همراه بوده و نقش گوشه دنجی را بازی می‌کرده که شما در اوقات کسالت و ناراحتی، می‌توانسته‌اید به آن پناه ببرید. با شنیدن این صحبت‌ها، ممکن است بیشتر از هر زمان دیگری به فکر سر و سامان دادن فضای سبز حیاط خود بیفتید؛ جالب است بدانید که شما اولین کسی نیستید که چنین رویایی را در سر دارید. ما براساس نیاز شما، در این آموزش گام به گام تلاش می‌کنیم که ذهن‌تان را با ایده‌ها و طرح‌های گوناگون، آماده ساخت یک فضای سبز رویایی و منحصر به فرد کنیم.

حالا که تصمیم گرفته‌اید فضای سبز حیاط خود را سر و سامان دهید، بهتر است اینکار را بصورت صددرصد اصولی و دقیق انجام دهید. این مطلب، مجموعه‌ای از پرسش‌های طراحان تازه‌کار برای رسیدن به یک فضای سبز ایده‌آل است؛ با این پرسش‌ها همراه شوید، و جز به جز طرح خود را فراهم کنید.

اصول طراحی فضای سبز حیاط چیست؟

هر کاری اصول و ساختار مخصوص به خود را دارد؛ جالب است بدانید که طراحی فضای سبز هم اصول مربوط به خودش را دارد. این نکته هم حائز اهمیت است که اصول طراحی فضای سبز حیاط با اصول طراحی فضای سبز بالکن یا روف گاردن، بسیار متفاوت هستند؛ همین نکته، یکی از ویژگی‌های مقاله پیش روی شما را به شما گوش‌زد می‌کند: این مقاله دقیقا برای طراحی فضای سبز حیاط تنظیم شده است.

فضای سبز حیاط

خب سوال اول این است: در زمان طراحی فضای سبز حیاط، به چه اصولی دقت کنیم؟

نکات زیر، مهم‌ترین اصول است:

  1. تحلیل فضای موجود؛ مهم‌ترین قدم برای طراحی فضای سبز حیاط

ممکن است حیاط شما، متراژی به اندازه یک باغ داشته باشد یا ممکن است شما به اندازه یک حیاط خلوت کوچک، فضا داشته باشید. کارشناسان طراحی فضای سبز بر این باور هستند که اگر به نکته کلیدی زیر توجه کنید، متراژ هیچ تاثیری در زیبایی طرح شما نخواهد داشت.

نکته کلیدی: فضای موجود را به بهترین شکل آنالیز کنید.

شما باید از جهات متعددی، موقعیت حیاط خود را بررسی کنید و نیازها را در یک لیست بنویسید.

  • ممکن است که حیاط شما یک پارکینگ هم باشد.
  • ممکن است دیوارها یا سرامیک‌های‌تان قدیمی یا فرسوده باشند.
  • ممکن است آبرسانی به حیاط مقداری سخت باشد.
  • ممکن است قسمتی از آن با وسایل قدیمی پر شده باشد.
  • ممکن است تخته سنگ‌ها یا موانع دیگری بر سر راه شما قرار داشته باشد.

موارد بالا، لیستی فرضی از آنالیز یک حیاط خلوت است. شما نیز باید چنین لیستی فراهم کنید و قسمت به قسمت حیاط خود را با دقت تحلیل کنید.

  1. به‌کارگیری همه المان‌ها؛ یک انتخاب مقرون به‌صرفه

در این قسمت، باید به کمک طرح‌ها و ایده‌های اینترنتی، موانع و مشکلات حیاط خود را در طرحتان دخیل کنید. اجازه بدهید این موضوع را با یک مثال شفاف کنیم:

تصور کنید که سرامیک‌ها یا دیوارهای حیاط شما فرسوده شده‌اند و هزینه تعمیر این فرسودگی از توان شما خارج است؛ شما باید با طرح‌ها و ایده‌های خود، این فرسودگی‌ها را پنهان کنید یا از آن‌ها به عنوان المان‌های موجود در طراحی، استفاده کنید.

  1. هر طرحی را بصورت جداگانه چک کنید

این نکته تا حدودی پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد اما بسیار لازم‌الاجرا است. اگر قرار است که از گوشه حیاط به عنوان مکانی برای ساخت باربیکیو یا نصب کباب‌پز استفاده کنید، سعی کنید به آن قسمت بروید و مقداری از زمان خود را در آنجا سپری کنید. وقتی‌که به آن قسمت از حیاط رفتید، تلاش کنید که از جوانب متعددی آن قسمت را بسنجید:

  • نور در این قسمت از حیاط، چه وضعیتی دارد؟
  • آیا این قسمت از حیاط به شکلی طراحی شده که جلوی بادها و نسیم‌های احتمالی را خواهد گرفت؟
  • بوی کباب‌پز به شکل مناسبی خارج خواهد شد یا با وارد شدن به خانه همسایه، مایه دردسر می‌شود؟

با بررسی و آنالیز طرح‌ها، جلوی هرگونه ضرری را خواهید گرفت؛ همچنین، طرح خود را بیمه خواهید کرد.

  1. وسایل مورد نیاز را لیست کنید و نحوه مراقبت از آن‌ها را بیاموزید.

تصور کنید که برای طراحی فضای سبز خود، چند گونه گل و نهال سفارش داده‌اید. پیش از آنکه به سراغ کاشت این گل و گیاه بروید، باید نحوه نگهداری و میزان آب مصرفی این گیاهان را به دقت بررسی کنید؛ این مسئله به شما کمک می‌کند که از فضای طراحی شده، بصورت درازمدت به بهترین شکل مراقبت کنید و آسیب‌ها را به حداقل برسانید.

همچنین ممکن است شما برای حیاط خود، تاب یا وسایلی از این دست سفارش داده باشید؛ لازم است که جنس این وسایل را به دقت بررسی کنید و در صورت لزوم، به سقف‌های کاذب یا موارد مشابه بیندیشید.

 

آیا طراحی فضای سبز حیاط کوچک ممکن است؟

چمن مصنوعی فضای بین سنگ تراورتن

این سوال، یکی از پرتکرارترین پرسش‌ها در زمینه طراحی فضای سبز حیاط است؛ پاسخ به آن هم بسیار ساده است: اگر از خلاقیت ذهنی خود استفاده کنید، طراحی فضای سبز حیاط کوچک به بهترین شکل انجام خواهد شد.

بیشتر طراحان خانگی نگران این هستند که در یک حیاط کوچک نتوانند طراحی خاصی را پیاده کنند، درصورتی‌که این تفکر چندان دقیق و صحیح نیست. در ادامه این گفتگو، طرح‌هایی را مشاهده خواهید کرد که در حیاط‌های کوچک اجرا شده‌اند؛ دقت در این طرح‌ها، به شما کمک می‌کند که خلاقیت خود را افزایش دهید و با نگرش بهتری به سراغ طراحی فضای سبز بروید. طرح‌های زیر را با دقت بررسی کنید و به نکات زیر هر عکس، توجه کنید.

تکنیک طراحی: طراح این حیاط، با یک مانع اساسی روبرو بوده است؛ فضای موجود بسیار باریک بوده و حتما باید یک گذر هم در آن جای می‌گرفته است. طراح به بهترین شکل از پس مشکل بر آمده. او از دل محدودیت (الزام وجود یک گذر) یک طرح کلی در آورده و کلیت طرح را در حاشیه این گذر قرار داده است. سعی کنید همیشه محدودیت‌های پیش رو را به یک فرصت مناسب برای طراحی تبدیل کنید.

برای مطالعه ادامه متن به فضای سبز حیاط در وبسایت چمنزار مراجعه کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.