شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

فضای سبز روف گاردن

طراحی سایت و تولید نرم افزارهای تحت وب

فضای سبز روف گاردن

۴۱۹ بازديد

پاسخ به پرتکرارترین سوالات شما درباره طراحی فضای سبز روف گاردن


یکی از جذاب‌ترین انواع فضای سبز خانگی، فضای سبز روف گاردن است؛ روف گاردن یا باغ بام از جمله ایده‌هایی است که این سال‌ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است و معمولا با هزینه‌های زیادی طراحی و اجرا می‌شود. یکی از مشکلاتی که اکثر علاقه‌مندان به روف گاردن درگیر آن هستند، هزینه‌های بسیار زیاد برای طراحی و اجرای باغ بام است. ما در این گفتگوی صمیمانه، تلاش می‌کنیم که پرتکرارترین سوالات شما درباره طراحی روف گاردن را پاسخ دهیم و با ارائه یک آموزش گام به گام، طراحی چنین فضایی را با کمترین هزینه‌ها به شما آموزش دهیم.

روف گاردن دقیقا چیست و چگونه باید طراحی فضای سبز روف گاردن را شروع کنیم؟

روف گاردن (roof garden) به معنای باغی است که در پشت بام قرار دارد؛ این ایده تلاش می‌کند تا یک فضای سبز بکر و دلنشین در پشت بام خانه ایجاد کند. بسیاری از دوستداران فضای سبز و مکان‌های آرامش‌بخش علاقه دارند که پشت بام خود را به یک روف گاردن تبدیل کنند ولی نمی‌دانند که دقیقا باید کار را از کجا شروع کنند. در ادامه این قسمت از گفتگو، ما بصورت گام به گام به شما می‌گوییم که چگونه فضای سبز روف گاردن را طراحی کنید.

فضای سبز روف گاردن

گام اول؛ تصمیم خود را متناسب با فضای خود بگیرید

در قدم اول، باید به دقت بررسی کنید که با چه فضایی روبرو هستید. اگر متراژ پشت بام شما زیاد است و قصد دارید که یک طراحی پرهزینه انجام بدهید، المان‌هایی مانند آبنما، شومینه، اتاق‌های شیشه‌ای و نورپردازی‌های تخصصی به طراحی شما راه پیدا می‌کنند؛ اما اگر فضای شما کوچک است یا قصد دارید که این طراحی را با یک هزینه مقرون به صرفه به پایان برسانید، باید بر روی عواملی مانند گل و گیاه، سایبان‌های پارچه‌ای و طراحی‌های دست‌ساز مانور بیشتری بدهید.

گام دوم؛ بخش بندی

در این مرحله از طراحی، یک نقشه کلی از پشت بام خود بکشید و هر بخش را با اسم خاصی، نام‌گذاری کنید. مثلا قسمت اول، بخش آلاچیق است و قسمت دوم بخش باربیکیو است و قسمت سوم بخش گل و گیاه است. این نقشه به شما کمک می‌کند که کار را با دقت بیشتری پیش ببرید و اشتباهات را به حداقل برسانید؛ البته دقت داشته باشید که برای کشیدن یک نقشه باید متراژ دقیق پشت بام را به دست بیاورید و تمام جزییات را در کاغذ لحاظ کنید.

گام سوم؛ تفاوت روف گاردن با سایر طراحی‌ها را یاد بگیرید

طراحی روف گاردن اصول مخصوصی دارد که با طراحی حیاط یا طراحی فضای سبز روف گاردن ، تا حدودی متفاوت است؛ همه چیز به این بستگی دارد که شما قصد دارید روف گاردن چه کاربری‌ای برایتان داشته باشد. معمولا از روف گاردن برای استقبال مهمان‌ها یا فضایی برای رسیدن به آرامش استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید که روف گاردن خود را به مهمانی‌ها اختصاص دهید باید از عوامل خاصی مانند باربیکیو یا مبلمان و نیمکت، بیشتر از المان‌های دیگر استفاده کنید.

گام چهارم؛ گل و گیاه و سیستم آبیاری

یکی از مهم‌ترین اجزای رآوف گاردن، گل و گیاهان هستند؛ نکته اینجاست که حتما باید با تحقیق و پرس و جو، گیاهان مناسب پشت بام را پیدا کنید و فقط و فقط از آن دسته از گیاهان بهره ببرید. همچنین اگر متراژ روف گاردن شما زیاد است و قصد دارید از گل‌های بسیاری در آن استفاده کنید، بهتر است که یک سیستم آبیاری اتوماتیک هم به طراحی خود اضافه کنید.

فضای سبز روف گاردن

مبلمان روف گاردن چگونه باید باشند؟

سوال دیگری که ذهن بسیاری از علاقه‌مندان به روف گاردن را به خود مشغول کرده، این است که مبلمان مخصوص روف گاردن دقیقا چه خصوصیاتی دارند. پاسخ این سوال را با یک توضیح کوتاه به شما ارائه می‌دهیم:

برای خرید مناسب‌ترین مبلمان برای روف گاردن باید نکات و عوامل بسیاری را در نظر بگیرید؛ مثلا اینکه مبلمان راحتی گزینه بهتری هستند یا اینکه در کنار انواع مبل و صندلی بهتر است از نیمکت‌های چوبی هم استفاده شود. در مجموع، تلاش کنید که به سراغ مبلمانی بروید که سه ویژگی مهم زیر را دارند:

  • راحتی هستند؛
  • مناسب فضای باز هستند؛
  • با رنگ فضای سبز روف گاردن شما هماهنگ می‌شوند.

اصول اجرای روف گاردن چه مواردی هستند؟

هر روف گاردنی باید براساس یک سری اصول و نکات مهم طراحی شود، چراکه این نوع از طراحی خط مشی‌های مخصوص به خود را دارد. در قسمت‌های قبلی این مطلب، به برخی از این اصول پرداختیم اما در این قسمت، آن‌ها را بصورت کامل بررسی می‌کنیم:

اصل اول: کف را فراموش نکنید:

بسیار مهم است که کف روف گاردن شما با یک پارکت، موزاییک یا سنگ مخصوص آراسته شده باشد؛ سطح یا کف در طراحی روف گاردن بسیار مهم است، چراکه بیشتر از هر جز دیگری به چشم می‌آید و نقش هماهنگ کردن اجزای محیط با یکدیگر را به عهده دارد.

اصل دوم: فضای سبز را به بهترین شکل مدیریت کنید

علاوه بر المان‌هایی مانند آلاچیق، آبنما و باربیکیو، حتما باید دقت و حوصله کافی را برای خرید وسایلی مخصوص فضای سبز لحاظ کنید. گل‌ها، انواع گیاهان، انواع درختچه‌ها و چمن‌های طبیعی و مصنوعی بارزترین اجزای فضای سبز هستند. لازم است که هر گوشه از روف گاردن با این المان‌ها پر شده باشد.

اصل سوم: فضای مرکز بسیار مهم است

 

برای مطالعه ادامه متن به فضای سبز روف گاردن در وبسایت چمنزار مراجعه کنید.

 

چمن مصنوعی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.