یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

ابعاد چمن مصنوعی فوتسال چقدر باید باشد و چه ویژگی هایی دارد؟

۸۶۷ بازديد

ابعاد چمن مصنوعی فوتسال یا همان مینی فوتبال

 

این مطلب در مورد ابعاد چمن مصنوعی فوتسال که بدون شک پرکاربردترین کاربری چمن مصنوعی است،می‌باشد.

چمن مصنوعی فوتسال با توجه به ابعاد کوچکتر نسبت به زمین های استاندار فوتبالی طرفدار بی شماری را در سرتاسر جهان به خود اختصاص داده است به گونه ای که اگر فضای موجود ۳۷۵متر هم باشد می توان یک زمین کوچک را در ابعاد(۲۵×۱۵) راه اندازی کرد.

در صورتی که ابعاد زمین چمن مصنوعی فوتبال استاندارد به مراتب بیشتر از ابعاد چمن مصنوعی فوتسال است و نیاز به فضای بیشتر و صرف هزینه های بسیار بالاتر دارد بنابراین در فصای شهری تعداد فضاهای چمن مصنوعی فوتسال به مراتب بیشتر از زمین های چمن مصنوعی فوتبال استاندارد است.

ابعاد چمن مصنوعی فوتسالتعداد بازیکنان در یک زمین فوتسال ۱۰ نفر در قالب دو تیم ۵ نفری میباشد که در برخی از زمین های فوتسال که بالای ۱۵۰۰ متر مساحت دارند به ۱۴نفر در دو تیم ۷ نفری افزایش پیدا می کند.

ابعاد چمن مصنوعی فوتسالچمن مصنوعی فوتسالی می تواند در یک مدرسه ی کوچک و یا حتی در یک حیاط و ویلای شخصی اجرا شود و تاثیر به سزایی بر کیفیت فضا بگذارد

اجرای زمین چمن مصنوعی فوتسال و نکاتی درمورد زیر سازی

 

به غیر از تفاوت ابعاد چمن مصنوعی فوتسال و فوتبال استاندارد از نظر اجرایی و ساختاری تفاوت بسیار ناچیزی بین چمن های فوتبالی و فوتسالی وجود دارد که عمده ی آن مربوط به زیر سازی این دو گروه کاربری است.

زیرسازی پروژه های فوتسال تا متراژ ۱۵۰۰ متر به روش زیرسازی سخت(بتون،آسفالت و…) با یک شیب بندی مناسب قابل اجراست اما در صورتی که پروژه های فوتبالی در ابعاد۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰متری با این روش اجرا شود در زمان بارندگی دچار تله ی آب خواهیم شد در نتیجه پروژه های فوتبالی با سیستم un bound اجرا می شود تا بتواند زهکش بسیار مناسب را جهت عبور آب باران تا ۵۰ لیتر در دقیقه فراهم کند و از ایجاد تله ی آب برروی سطح چمن جلوگیری کند.

ارتفاع الیاف چمن مصنوعی مناسب برای فوتسال چقدر است؟

 

تفاوت دیگر که به انتخاب کارفرما بستگی دارد بحث ارتفاع الیاف چمن مصنوعی است که در زمین چمن فوتسال بین ۴۰ تا ۵۰ است اما برای پروژه های استاندارد فوتبالی که قرار است مسابقات بزرگ و رسمی در آن ها برگزار شود ارتفاع الیاف چمن مصنوعی ۶۰ میلیمتر خواهد بود.

ابعاد چمن مصنوعی فوتسال

اما دسته ای دیگر از چمن های مصنوعی وجود دارند که به آن ها چمن مصنوعی چند منظوره گفته می شود و می توان در صورتی که پروژه ی فوتسال در یک فضای شخصی و یا حتی در محیط مدرسه اجرا شود نقش کارآمد تری را ایفا کند.

این دسته از چمن های مصنوعی دارای الیاف مستحکم با دیتکس (وزن الیاف) بالا ساخته شده و به صورت تزئینی بافت می شود و به دو صورت دو بافت و تک بافت موجود است.

اگر چمن های دو منظوره به صورت نیمه اسپورت(به همراه نمد ژئوتکستایل،سیمینگ تیپ،سیلیس)اجرا شود، به جرات می‌توان گفت کارایی به مراتب بالاتری برای محیط مدارس و فضای باز شخصی به نسبت چمن های تخصصی فوتبالی خواهد داشت.

پس می توان گفت یکی از گزینه های کارآمد برای یک پروژه چمن مصنوعی فوتسال در مدارس و فصاهای باز شخصی چمن های چند منظوره خواهد بود.

برای زمین چمن مصنوعی فوتسال چه مدلی پیشنهاد می شود؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.